FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE KONKURENCIESCHOPNOSŤ SLOVENSKÝCH PODNIKOV

 

Jaroslava Kádárová

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 4 - 11

 

ABSTRACT

The article is focused on definition of factors of competitiveness, which are divided into external and internal factors of competitiveness. The influence of managers on companies´ is analyzed.

 

Keywoeds: competitiveness, external and internal factors of competitiveness

 

JEL klasifikácia: M21, P42

 

INFORMÁCIE O AUTORKE

Ing. Jaroslava Kádárová, PhD. od roku 2000 pôsobí ako odborná asistentka na Katedre manažmentu a ekonomiky, Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. V rámci pedagogickej a vedecko-výskumnej činnosti sa zameriava na oblasť riadenia a analýzy efektívnosti činnosti podnikov a krízové riadenie podnikov.

Ing. Jaroslava Kádárová, PhD.

Technická univerzita, Strojnícka fakulta, Katedra manažmentu a ekonomiky

Němcovej 32, 042 00 Košice

e-mail: jaroslava.vidova@tuke.sk

 


aaa

COST MANAGEMENT – nástroj efektívneho rozhodovania

 

Katarína Teplická

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 12 - 20

 

Abstract

Cost Management is the process whereby companies use cost accounting to report or control the various costs of doing business. The term cost management is used in business today. Unfortunately cost management has no uniform definition. Cost management generally describes the approaches and activities of managers in short run and long run planning and control decisions that increase value for customers and lower costs of products and services. Information from accounting systems helps managers make such decisions, but the information and the accounting systems themselves are not cost management. This paper gives some information about cost management.

 

Keywords: cost management, expenses, efficiency

 

JEL klasifikácia: M41

 

Informácie o autorKE

doc. Ing. Katarína Teplická, PhD.

Ústav podnikania a manažmentu

F BERG TU Košice

Park Komenského 19, 040 01 Košice

E-mail: katarina.teplicka@tuke.sk


-----

OUTSOURCING V GLOBALIZAČNÝCH PROCESOCH

 

Soňa JIRÁSKOVÁ

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 21 - 26

 

Abstrakt

Príspevok sa zaoberá problematikou outsourcingu a offshoringu, moderných nástrojov manažmentu, ktorých používanie je charakteristické pre éru globalizácie. Hlavná pozornosť je v článku venovaná problémom ďalšieho možného vývoja outsourcingu a offshoringu v súvislosti s celosvetovo sa rozširujúcou ekonomickou krízou.

 

Kľúčové slová: outsourcing, offshoring, globalizácia, recesia

 

JEL klasifikácia: F01, P13

 

Informácie o autorKE

Ing. Soňa Jirásková pracuje ako asistentka na Katedre manažmentu Akadémie ozbrojených síl gen. M. R. Štefánika v Liptovskom Mikuláši. Venuje sa problematike podnikových financií, účtovníctva a využívaniu ekonomických nástrojov riadenia v podnikateľskej sfére a v rezorte obrany.

Akadémia ozbrojených síl gen. M. R. Štefánika

Demänová 393

031 01 Liptovský Mikuláš

sona.jiraskova@aoslm.sk

 


 

----

BEZPEČNOSŤ A INFORMAČNÁ PREVAHA V PODNIKATEĽSTVE

 

Leszek F. KORZENIOWSKI

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 27 - 35  

 

ABSTRAKT

Význam bezpečnosti a informačnej prevahy v podnikateľských subjektoch  v piatich bodoch:

1. Bezpečnosť  ako predmet vedeckého skúmania

2. Zdroje informácií  pre podnikateľstvo

3. Bezpečnosť v podnikateľstve

4. Informačná bezpečnosť.

5. Význam informačnej bezpečnosti pri riadení podnikateľského subjektu.

 

Kľúčové slová: bezpečnosť, securitológia, informačná prevaha, informačná bezpečnosť

 

JEL klasifikácia: L86, M15

 

Informácie o autoroVI

 

prof. nadzw. dr hab. inż. Leszek F. KORZENIOWSKI, kierownik Zakładu Zarządzania Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. President EUROPEAN ASSOCIATION for SECURITY, Kraków, POLAND; e-mail lfk@eas.info.pl.

 


------

E-procurement ako súčasť nákupného procesu v podniku

 

Juraj Šebo – Róbert Jurčišin

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 36 - 41  

 

Abstrakt

Príspevok je zameraný na základnú charakteristiku e-procurementu ako jednej z rozvíjajúcich sa oblastí elektronickej komercie. Identifikuje základné formy (technológie) e-procuremnetu a hlavné výhody a argumenty proti zavedeniu e-procurementu , resp. riziká s ním spojené

 

Kľúčové slová: e-procurement, dodávatelia , B2B nákup, obstarávanie

 

JEL klasifikácia: M10, M21

 

Informácie o autoroch

 

Ing. Juraj Šebo, PhD. pôsobí ako odborný asistent na Katedre manažmentu a ekonomiky Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje problematike podnikového hospodárstva, produktivity, environmentálnych aspektov podnikania ako aj problematike marketingu. Adresa: Strojnícka fakulta TU v Košiciach, Nemcovej 32, 042 00 Košice, tel. +421-55-6023236, e-mail: juraj.sebo@tuke.sk

 

Ing. Róbert Jurčišin pôsobí ako vedecký pracovník na Katedre manažmentu a ekonomiky Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje problematike manažmentu a rozvrhovania výroby. Adresa: Strojnícka fakulta TU v Košiciach, Nemcovej 32, 04200 Košice, tel. +421-55-6023239, e-mail: robert.jurcisin@tuke.sk


---- 

Úroveň kvality podnikateľského prostredia v SR

 

Marek  Andrejkovič – Zuzana Hajduová

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 42 - 47 

  

Abstrakt

Príspevok hodnotí stav podnikateľského prostredia Slovenskej republiky, poukazuje na prekážky podnikania v oblasti legislatívnych a administratívnych bariér, prístupu ku kapitálu a podporným programom, zamestnanosti, vzdelávania, poradenstva a informovanosti.

 

Kľúčové slová: Podnikateľské prostredie, kvalita, index podnikateľského prostredia /IPP/

 

JEL klasifikácia: M21

 

 

Informácie o autoroCH

 

RNDr. Zuzana Hajduová, PhD.

Podnikovohospodárska fakulta v Košiciach

Ekonomická univerzita v Bratislave

Katedra hospodárskej informatiky a matematiky

Tajovského 13

040 01  Košice

E-mail: zuzana.hajduova@tuke.sk

 

Ing. Marek Andrejkovič

Podnikovohospodárska fakulta v Košiciach

Ekonomická univerzita v Bratislave

Katedra manažmentu

Tajovského 13

040 01  Košice

E-mail: andrejkovic.marek@gmail.com

 


----

Cezhraničná spolupráca a jej prínos pre rozvoj regiónov

 

Rozália PÉTROVÁ – Andrea Seňová

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 48 - 59

  

Abstract

Predominant regions at state border are facing to serious problems of social and economic marginalisation over time. The main reason for cross border cooperation are factors as passing the peripheriness and isolation, supporting of economic development and improving living standards of citizens. On the basis of present successes, the cross border cooperation became one of the three main goals of support from European structural funds. The aim of the paper is to point out possibilities of multilateral cooperation and further development of regions of Michalovce, Svidník, Snina with Ukraine and Poland, based on business environment analysis in mentioned regions.

 

Keywords: cross-border cooperation, the business environment, regional development, unemployment

 

JEL klasifikácia: F15, R11

 

 

Informácie o autoroCH

 

Ing. Rozália Pétrová, CSc.

Katedra ekonómie

Podnikovohospodárska fakulta v Košiciach

Ekonomická univerzita v Bratislave

Tajovského 13, 041 30 Košice

Slovensko

Tel.: +0421(0)55 / 622 19 55 - 258

Fax.: + 0421(0)55 / 623 06 20

E-mail: rozalia.petrova@euke.sk   

 

Ing. Andrea Seňová, PhD.

Ústav podnikania a managementu

Fakulta baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológií

Technická univerzita v Košiciach

Park Komenského 19, 040 01 Košice

Slovensko

Tel.: +0421(0)55 / 602 2983

E-mail: andrea.senova@tuke.sk

 


---

The concept of green marketing

 

Jolanta Urbańska  

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 60 - 65                      

 

ABSTRACT

Humankind has reached for deep reserves of natural resources in 1986, while increasing social welfare determines limitation of biocapacity resources in the following years. One of the goal of green marketing is to stimulate an increase of ecological footprint. Therefore, evolution of the scope of a marketing activity has created a term “green marketing” which is focused on connecting an activity of production companies with principles of respect for natural environment.

 

Keywords: Environment, ecology, marketing, green marketing

 

JEL classification: F18, M31

 

ABOUT THE AUTHOR  

 Dr. Jolanta Urbańska

Technical University of Częstochowa

Faculty of Economy, Department of marketing

Al. Armii Krajowej 36 paw.B
42-200 Częstochowa
Poland
tel. (0034) 361 32 09

 


dfdf

stav RIEŠENIA problematikY pracovnej motivácie v SR A ČR DO ROKU 2008

 

Henrieta Šuteková

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 66 - 74  

 

ABSTRAKT 

Príspevok je koncipovaný ako praktická štúdia pracovnej motivácie s konkrétnou aplikáciou na podmienky nášho trhového hospodárstva. Autor sa zameriava na zmapovanie stavu poznania predmetnej problematiky na Slovensku a v Českej republike do roku 2008. Príspevok je doplnený o výsledky z rôznych vykonaných prieskumov.     

 

Kľúčové slová: benefity, fluktuácia, ľudské zdroje, migrácia, pracovná motivácia, HRreview 2003, PayWell 2003

 

JEL klasifikácia: J21, J53, M12

 

INFORMÁCIE O AUTORKE

Ing. Henrieta Šuteková pôsobí ako odborný asistent na Katedre mediamatiky a kultúrneho dedičstva Fakulty prírodných vied Žilinskej univerzity v Žiline. Adresa pracoviska: KMaKD, FPV Žilinskej univerzity v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina. Kontakt: 041/ 513 6342, henrieta.sutekova@fpv.uniza.sk.


dfdf

Modelovanie demontážnych procesov z hľadiska optimálnej využiteľnosti dožitého produktu

 

Miriam Pekarčíková – Denisa Bobková – Renáta Turisová

Manažment v teórii a praxi, roč. 5, 2009, č. 1-2, s. 75 - 84  

 

Abstrakt

Svet sa v tomto období uberá cestou environmentálnych prístupov. Navrhovanie produktov s minimálnych vplyvom na prostredie sa stáva najdôležitejším aspektom. Každý z produktov by mali byť vyrobené za účelom ich rozobratia po ich životnosti. Proces demontáže pozostáva z niekoľkých krokov: príprava na demontáž, čiastočná demontáž a konečná kontrola. Konečná kontrola je dôležitým krokom, pretože rozhoduje o ďalšom použití demontovaných komponentov: použitie v pôvodných podmienkach, recyklácia alebo odstránenie ako odpad. Tento článok iba neprezentuje túto techniku, ale tiež ilustruje jej použitie v prípadovej štúdii.

 

Kľúčové slová: modelovanie, demontáž, demontážny proces

 

JEL klasifikácia: L60, L62, L63

 

Informácie o autorKÁCH

 

Ing. Miriam Pekarčíková, PhD.

Ing. Denisa Bobková

Ing. Renáta Turisová, PhD.

Strojnícka fakulta

Technická univerzita v Košiciach

Katedra manažmentu a ekonomiky

Němcovej 32

042 00 Košice

E-mail: renata.turisova@tuke.sk

E-mail: miriam.pekarcikova@tuke.sk

E-mail: denisa.bobkova@tuke.sk

 

 

Katedra manažmentu  PHF EU



Stiahnite si Adobe Reader potrebný na prezeranie súborov vo formáte PDF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Copyright © 2009 Katedra manažmentu PHF EU

Dizajn VÚSI,

spol. s r.o.